mandag 26. oktober 2009

Analyse av et bilde


Vi fikk i oppgave å analysere et bilde. Prosjektet var på tvers av trinnene, noe jeg synes var gøy. Jeg fikk da mulighet til å sammarbeide med noen jeg ikke kjente og som ikke har hatt faget like lenge som meg. Det var en utfordring, for vi måtte bli kjent, men alt i alt synes jeg det gikk greit og vil gjerne gjøre dette igjen!


Bildet vi skulle analysere var en gammel arbeiderpartiet poster fra 1938. Vi skulle gjøre rede for betydningen av bildet og hvilket formål det hadde blitt brukt til.


Etter mye tolkning og fram og tilbake kom vi fram til at bildet må ha vært et standpunkt i forhold til andre verdenskrig. Mannen symboliserer nazismen og krigen og gutten symboliserer Norge som nøytral og uskyldig. Mannen strekker fingrene sine rundt hodet til gutten og ansiktsuttrykket hans er ubehagelig, han ser opp mot et lys som blender han. Gutten står der, rett opp og ned, og ser ikke ut til å ense mannen. Et barn er uskyldig og rent. Norge var også på denne tiden "rene". Landet hadde erklært seg nøytrale i forhold til krigen. Plakaten sier et klart, tydelig og rødt NEI.


Jeg følte ikke at jeg lærte så mye teoretisk av prosjektet, jeg kunne en del i fra før. Skulle derimot ønske vi hadde tatt med mer teori. Jeg lærte noe om arbeiderpartiet, det gjorde jeg, men det er jo egentlig ikke vesentlig i forhold til teori i faget.
















1 kommentar:

Sigrid sa...

Takk for nyttig tilbakemelding angående mengden teori! Vi på 3kom skal gå litt litt dypere inn i hva hermeneutikk er, så får jeg håpe du får tilfredsstilt teoribehovet ditt! Fint at du var fornøyd med samarbeidet med 2kom, vi skal nok jobbe mer sammen med dem!